Posiadamy w ciągłej sprzedaży liny kinetyczne firmy Dragon Winch o długości 6, 8 i 10 m, których wytrzymałość wynosi 15,5 tony. Liny kinetyczne, nazywane popularnie “kinetykami”, to niezbędne wyposażenie każdego auta terenowego, a szczególnie tych samochodów, które używane są faktycznie do jazdy w trudnym terenie, po lesie, polach i nieutwardzonych drogach lub do sportowej jazdy typu off-road. W takich warunkach samochody zakopują się w błocie, piachu lub śniegu na tyle mocno, że zwykłe linki holownicze – zarówno stalowe, jak też wykonane z pasów – mogą okazać się nieskuteczne.
Zasada działania “kinetyka”
Lina kinetyczna rozciąga się nawet o 30% na długości, a następnie kurczy się, co sprawia, że energia sprężystości zostaje dodana do siły uciągu samochodu holującego. Cały ten proces popularnie nazywany jest “strzałem z kinetyka”. Dzięki temu lina kinetyczna jest bardzo skuteczna, ale też – przy niewłaściwym użytkowaniu – może być niebezpieczna. Dlatego ważne jest, żeby używać produktów markowych, takich jak oferowane w naszym sklepie, certyfikowane liny kinetyczne Dragon Winch.
Jak bezpiecznie używać liny kinetycznej?
Zerwanie liny lub wypięcie szekli przy wykonywaniu “strzału z kinetyka” może być bardzo groźne dla osób znajdujących się w holowanym samochodzie i w jego sąsiedztwie. Dlatego stosując liny kinetyczne należy rygorystycznie przestrzegać kilku podstawowych zasad bezpieczeństwa:
• lina musi być nieuszkodzona i posiadać certyfikat jakości – nie kupujemy produktów “no name”, korzystamy wyłącznie z lin posiadających certyfikaty jakości, najlepiej sprawdzonej marki (takich, jak Dragon Winch), koniecznie nowych lub dokładnie sprawdzonych,
• należy użyć dobrej jakości szkli i starannie je zamocować – wypięta lub rozerwana szekla zamienia się w rodzaj pocisku, który bez trudu przebija szyby samochodowe, niszczy karoserię i może spowodować ciężki wypadek, a nawet śmierć osoby znajdującej się na jego drodze,
• samochód wyciągający powinien być cięższy od wyciąganego,
• samochód wyciągający i wyciągany powinny być ustawione w linii prostej,
• należy przeprowadzić próbny “strzał z kinetyka” – pierwsze szarpnięcie powinno być lekkie, nigdy na pełną moc, żeby sprawdzić, jak mocno zakopany jest samochód i na ile pewne są zamocowania liny.