Linka holownicza powinna znajdować się w bagażniku każdego samochodu – zarówno osobowego, jak też terenowego czy dostawczego. Ze względów bezpieczeństwa ważne jest, żeby linka holownicza była dostosowana do masy naszego pojazdu i wolna od jakichkolwiek uszkodzeń. Nie warto też oszczędzać na zakupie: linki holownicze z dolnych półek cenowych mogą nie tylko okazać się nieskuteczne, ale dodatkowo – na skutek pękania samej liny oraz szekli i haków mocujących – stanowić zagrożenie dla ludzi i pojazdów.
Jak dobrać odpowiednią wytrzymałość linki holowniczej?
Każda linka holownicza ma podaną maksymalną wytrzymałość. Może to być wartość z przedziału od 2 do ponad 20 ton. Najprostszą zasadą wyboru właściwej wytrzymałości jest sprawdzenie masy naszego pojazdu (najlepiej nie katalogowej, lecz rzeczywistej) i zakupienie linki, która będzie miała o tonę większą wytrzymałość. Do przeważającej większości popularnych aut osobowych wystarczy linka holownicza o wytrzymałości 2 ton, natomiast rozwiązaniem optymalnym będzie linka 3-4 tonowa – zapewni nam możliwość nie tylko podczepienia na hol własnego auta, ale także udzielania pomocy samochodom o większej masie.
Stalowa linka holownicza czy pasy holownicze z poliestru?
W przypadku samochodów ciężarowych lub dostawczych, zdecydowanie lepsza będzie nierozciągliwa stalowa linka holownicza. Zapewnia ona pewne holowanie (nie kurczy się i nie rozpręża), a jej składowanie w większym aucie nie jest problemem. Natomiast w samochodach osobowych dominują pasy holownicze wykonane z tworzywa sztucznego (w większości z włókien poliestrowych). Ich popularność wynika przede wszystkim z wygody użycia: są lekkie, zajmują mało miejsca, nie rysują karoserii i nie wymagają zakładania w rękawicach (liny stalowe, szczególnie po dłuższym okresie eksploatacji kaleczą dłonie). Dodatkowym atutem, jaki posiadają pasy holownicze jest ich elastyczność: przy gwałtowniejszym szarpnięciu łagodzą jego skutki, zapobiegając w wielu przypadkach uszkodzeniom samochodu.
Linka holownicza, niezależnie od tego jaki model wybierzemy, powinna znajdować się w bagażniku każdego pojazdu, nawet wtedy, gdy posiada on wyciągarkę samochodową. Jest to szczególnie ważne w przypadku aut terenowych i maszyn rolniczych, które są najbardziej narażone na ryzyko ugrzęźnięcia.